Menu
menu

Fysikern Bodil Jönsson var nyårsaftonens vinterpratare i P1. Hon talade om att bli gammal. Bland annat sa hon att samtidigt som vi får ett nytt år i livet, så har vi alla de tidigare åren inom oss, som årsringar i ett träd.

Visst har vi mycket nytt framför oss. Nya utmaningar, nya människor och nya platser att uppleva och lära av. Men förhoppningsvis har vi en del gammalt som får följa med in i det nya året. Allt vi gjorde och upplevde förra året, och innan dess, det är grunden som 2014 ska byggas på.

Många nya kunder, samarbetspartners eller Facebook-fans 2013? Ta väl hand om dem 2014, så kan relationerna bli roliga, långvariga och lönsamma.

En riktigt misslyckad kampanj 2013? Analysera och utvärdera istället för att rusa vidare och göra samma misstag igen. Ta med det gamla misslyckandet som ett litet kunskapsbatteri in i nya utmaningar, så vet du åtminstone vad du inte ska göra. Einstein påstås ju ha sagt: ”Galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat.”

Bortglömt och otydligt varumärke trots många framgångsrika år i branschen? Gå tillbaka till ursprunget för att hitta kärnan och gnistan som en gång fick människor att se, tro och köpa. När produkten har blivit inaktuell, kan varumärket vara gnistan som tänder nya, relevanta idéer för framtiden.

Mina professionella nyårslöften blir därför följande:
1. Ta hand om mina relationer genom att fortsätta utmana och leverera.
2. Göra nya misstag.
3. Fortsätta följa mitt hjärta, med hjärnan som uppskattad reskamrat.

Vad blev ditt nyårslöfte?

    Leave a reply