Menu
menu

”Det är så HÄR det känns när man har valt rätt!”

Så sa jag till mina föräldrar en gång för drygt sex år sedan. De hade precis frågat hur jag trivdes på jobbet – min första anställning som copywriter på reklambyrå. Och jag känner fortfarande likadant. Även om mycket känns annorlunda. Jag har större tillit till mig själv och andra, jag vågar mer, jag har blivit bättre på att skriva, jag har blivit mer kreativ och mer kunnig inom både kommunikation och marknadsföring. En bättre copywriter på alla sätt.

Dels tack vare ålder och mognad, dels tack vare alla jobb som lärt mig mer än en utbildning någonsin kunde. Efter sex år som copywriter kände jag mig redo att helt enkelt anställa mig själv. Och jag räknar med att fortsätta bli bättre. Här är några exempel från de där första sex åren.

Printannons för Fjäråskupan, 2005.

Rubriken:
Rubrik till annonsen för Fjäråskupan, 2005

Och brödtexten:
Brödtext till annonsen för Fjäråskupan, 2005.

Fjäråskupan har en särskild plats i mitt hjärta. Ett Göteborgsföretag uppbyggt av två bröder, baserat på genuint hantverk och goda idéer. Som nygräddad copywriter på Dragster fick jag äran att utforma deras profil och flera reklamaktiviteter. Sedan jag slutade har Dragster fortsatt att göra bra saker för Fjäråskupan. Och Fjäråskupan har fortsatt att växa så det knakar.

LunchExpress

”Smakliga måltider från ett kök nära dig”. Det var den tagline som jag formulerade för LunchExpress, leverantören av närproducerad, välsmakande och näringsrika färdigrätter. Jag och resten av teamet på Trigger (numera Momentum) tog fram kommunikativ profil, butikskommunikation och en säljbroschyr. Här laddar du ner copyn till den broschyren: LunchExpress_Broschyrcopy

Reklamfilmen "Bussen" för Intersport, 2007.

På Trigger jobbade jag även med Intersport, och hade nöjet att bidra till deras förra kommunikationskoncept Älska utmaningen. Mina influenser låg nog främst i den optimistiska synen på svett och mjölksyra. Känslan av att ansträngningen är en del av belöningen. Konceptet var användbart på flera sätt. Till exempel i de reklamfilmer som gav oss ett silver i Epica 2007. Du ser dem här: Bussen och Vågen.

I samband med running-kampanjen våren 2008 skrev jag dessutom innehållet i Motionsguiden på intersport.se. Den innehåller råd, tips och inspiration för både nybörjare och erfarna motionärer.

Ett annat sätt att Älska utmaningen var att delta i “Du får det du fotar!”. Det var en mobilkampanj med spring i både benen och butikerna. Tävlingen kommunicerades i tv några veckor före jul, och de tävlande anmälde sig via mobilen. Sedan fick de en utmaning i mobilen en gång i veckan: “Gå till närmaste Intersportbutik och fota xxx!”

Så här såg kampanjsajten ut:
Mobilkampanj för Intersport, 2007.

Efter Trigger gick jag till webbyrån Zooma. Där jobbade jag bland annat med Kappahl, butikskedjan som vill erbjuda ”prisvärt mode för många människor”. Först skapade vi deras nya webbplats. Därefter hjälpte vi dem med innehåll och produktion av webbkampanjer. Vi tyckte exempelvis att Kappahl, som de många människornas modebutik, skulle ge sina kunder extra hjälp att känna sig fina på sina egna villkor.

Det blev Stilguiden, som gjordes med hjälp av stilkonsulten Katarina Althin:
Stilguiden på kappahl.com, 2009.

Det var några smakprover från mina första år som copywriter. Du hittar fler i kategorin “Portfolio”. Kanske hamnar du också i min portfolio en vacker dag?

  1. Var finns gilla-knappen? 🙂

  2. Mycket bra fråga. Tack för att du påminde mig!

  3. Hittade precis hit till din trevliga och himla bra blogg. Kände igen mig så otroligt i det här inlägget på något vis, fastän jag själv inte har börjat arbeta som någonting så känner jag för första gången nånsin att det här är branschen jag vill hålla på med.

    Hoppas på att stå lika nöjd och glad om 6 år, som du är nu.

    In i bokmärkestraven med dig!

  4. Tack för din härliga feedback. Vad spännande att vara precis i början på äventyret. Lycka till!

Leave a reply