Menu
menu

I fredags var jag inte hos reklambyrån Dragster och pratade om sociala medier.

Jo, jag var där, men vi pratade mer om vikten av att vara social än om själva medierna. Om varför och hur varumärken bör umgås med sina målgrupper. Egentligen är det så självklart och enkelt. Egentligen vet vi redan både varför och hur.

Du har säkert vänner. Ja, kanske har du till och med en partner. Människor som inte är bundna till dig av någon annan anledning än att ni väljer varandra. Du väljer att prioritera dem framför andra, och de väljer att prioritera dig. Hur kommer det sig?

Att vinna vänskap
Har du vunnit deras beundran genom att varje dag berätta hur fantastisk du är? Så fantastisk att deras andra vänner bleknar i jämförelse. Ger du kanske bort små presenter som ingen egentligen vill ha? Bjuder du då och då på en extra halvtimme av ditt bländande sällskap? En halvtimme som du fyller med fyrverkerier och några väl valda ord om hur mycket mer fantastisk du blivit sen sist ni sågs.

Nej, eller hur? Dina vänner väljer ju dig för att de trivs i ditt sällskap. För att du lyssnar minst lika mycket som du pratar. För att du ställer upp när de behöver hjälp, tröst eller sällskap i en bakfull söndags-tv-soffa. De väljer dig för att de kan spegla sig i dig. Och för att ni får varandra att må bra.

Ingen är perfekt
Du behöver inte ens vara fantastisk för att få vänner. Inte perfekt. Ärligt talat, vem orkar vara vän med perfekta människor? Vi vet alla innerst inne att perfektion inte finns, varken hos människor eller varumärken. Den som utger sig för att vara perfekt ljuger eller saknar självinsikt. Den som däremot inser och erkänner sina brister, kan göra något åt dem.

Men, vad håller jag på med? Sitter jag verkligen här och påstår att du redan vet hur man gör, och alltså inte behöver anlita mig för att hjälpa ditt varumärke att bli vän med din målgrupp? Skjuter jag mig i foten? Eller är jag helt enkelt en hyfsat god vän?

  1. Fantastiskt bra text!

  2. Vad roligt att höra! Tack Karin, för att du läste och tog dig tid att kommentera.

  3. Jag tror att många marknadsavdelningar står för samma tuffa utmaning just nu: Att kämpa för de stora viktiga projekten som hjälper till att ge omsorg om kunden, när många internt har lättare att värdera & efterfråga mer klassisk och avgränsad marknadsbearbetning…

Leave a reply